2 tygodnie w domu z dzieckiem. Jak zorganizować ten czas?

Praca z dzieckiem w domu podczas narodowej kwarantanny koronawirusa. Praktyczne porady jak zorganizować czas.

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Jak mądrze i wspólnie z dzieckiem zaplanować pracę w domu przy dziecku
  2. Jak ustalić zasady życia rodzinnego z dzieckiem, by móc pracować?
  3. Jak sprawić, by ten czas był dla dziecka korzystny, i nie skończyło oglądając bajki przez cały dzień?

Jesteśmy już po kilku dniach od ogłoszenia decyzji o zamknięciu szkół i przedszkoli. Większość firm, w których pracownicy mogą pracować zdalnie wysłała ich na tzw. home office. Pewnie już wiemy, jak zorganizujemy opiekę dla dzieci. Czy zostaną pod opieką rodzica, babci lub dziadka? Czy będziemy pracować zdalnie w domu we dwoje, czy jedno z rodziców pójdzie do pracy poza domem?

Najwyższy czas, by usiąść teraz ze swoim dzieckiem lub dziećmi, zastanowić się i ustalić jak to będzie.

Zrobić to razem z dziećmi

Jest to okazja do włączenia dzieci do decydowania o sobie i innych bliskich. Wspólna rozmowa pozwoli na zobaczenie potrzeb wszystkich członków rodziny i zadbanie o nie. Tak zaczyna się:

  • empatia rodzinna – przyjmujemy perspektywę drugiej osoby i oczekujemy tego od innych
  • asertywność – określamy swoje potrzeby, poznajemy potrzeby innych
  • porozumienie – rozmawiamy, negocjujemy, dogadujemy się.
  • odpowiedzialność – planujemy i regulujemy życie rodzinne wspólnie, a to oznacza też, że wszyscy bierzemy odpowiedzialność za ustalenia.

Warto? Warto, choć łatwo nie będzie, bo wszyscy będziemy się uczyć, a więc również popełniać błędy.

Wszyscy będziemy się uczyć
Jeżeli rodzina po raz pierwszy robi takie zebranie, żeby wspólnie wymyślić swoje życie, to trzeba o tym powiedzieć, dlaczego taka nowość. Na przykład:

Mamy dwa tygodnie dla siebie. Jest to niezwykły czas, w którym będziemy przede wszystkim w naszym domu. Wy, dzieci nie będziecie chodzić do przedszkola. Nie możecie też spotykać się z innymi dziećmi, tak jak my nie możemy z innymi znajomymi. W tym czasie nie będziemy chodzić do pracy, ale będziemy pracować w domu. To oznacza sytuację, której do tej pory nie było. Chcemy wspólnie porozmawiać i wymyślić jak to ma być, aby każdy z nas czuł się dobrze.

Wspólna rozmowa
Dobrze, by rozmowa miała konkretną strukturę, umożliwiającą poznanie potrzeb wszystkich członków rodziny i wysłuchanie zdania każdego z nich. Jeżeli w waszej rodzinie są bardzo małe dzieci, to niech jedna osoba będzie ich „rzecznikiem”. Jeśli są w rodzinie zwierzęta niech również mają swojego rzecznika.

1. Ustalcie zasady zebrania rodzinnego:

  • każdy może mówić (np.: czego sam potrzebuje, czego chce, czego potrzebuje rodzina, żeby razem było dobrze; co może zrobić dla innych; jak się czuje, jakiej pomocy oczekuje od innych; co mu przeszkadza)
  • każdy powinien być wysłuchany (gdy mówi, reszta go słucha i nie komentuje)
  • spisujemy ustalenia i podpisujemy się pod nimi (wtedy jest zgoda wszystkich i sprawa nabiera wagi)
  • ustalenia można zmienić tylko podczas zebrania rodzinnego (wszyscy biorą w nim udział).

    2. Spiszcie jak powinien wg Was wyglądać dzień.

    Ustalenie jednego, codziennego trybu podzielonego na mniejsze odcinki czasowe pozwoli wszystkim na łatwiejsze przejście przez cały dzień w domu. Proponuję najprostszy rytm wyznaczony posiłkami, ale to od was zależy jak będzie on wyglądał.
  • poranne rytuały – czas przed śniadaniem
  • czas śniadania
  • czas po śniadaniu (w tym czas na pracę rodziców, samodzielną zabawę dzieci, wspólną zabawę, działania na rzecz rodziny-obowiązki)
  • czas obiadu
  • czas po obiedzie (relaks, czas na pracę rodziców, samodzielna zabawa dzieci, wspólna zabawa, działania na rzecz rodziny – obowiązki)
  • czas podwieczorku
  • czas po podwieczorku (wspólne działania całej rodziny, działania na rzecz rodziny – obowiązki domowe, praca i zabawa samodzielna i z wybranym rodzicem, zebranie rodzinne)
  • czas kolacji
  • wieczorne rytuały – czas przed spaniem

Pamiętajmy, że rytm dnia możemy zmieniać, modyfikować i ulepszać tak, by wszystkim pomagał w dobrym spędzeniu dnia. Ważne, by zmiany wprowadzać wspólnie, na przykład podczas wieczornego zebrania rodzinnego.

3. Porozmawiajcie, co każdy chciałby robić w trakcie dnia i wpiszcie to w rytm dnia. Porozmawiajcie, co trzeba zrobić dla wszystkich i kto się tego podejmie.

– Ja zrobię śniadanie. Chciałbym, żebyś pomogła mi je przygotować. Lubię jeść z wami  dlatego chciałbym, żebyśmy wszyscy ubrani i umyci usiedli do śniadania o godzinie 9, bo o 9.30 zaczynam pracę przy komputerze.

– Ja sprzątnę po śniadaniu.

– A ja przygotuję obiad. Potrzebuję 1 osoby do pomocy w przygotowaniu obiadu, kto chce mi dziś pomóc?

Co chcielibyście robić po śniadaniu?

– Ja chcę oglądać bajki.

– Aha, bajki. Możemy umówić się na 1 godzinę bajek w ciągu dnia, ale po 30 minut, żeby oczy mogły odpocząć. Chcesz oglądać je rano, po śniadaniu, po obiedzie, czy po podwieczorku? Ok, zapisuję, że I bajka jest po śniadaniu, II po obiedzie.

– A ja potrzebuję pracować od  śniadania do obiadu.

– Najpierw o godz. 11.00 będzie II śniadanie. Będziesz mógł przerwać pracę  na 10 minut?

– Tak. Umawiamy się na 11. Zrobię wtedy 15minut przerwy. Zjemy i mam chwilę dla Was. Możemy wtedy powygłupiać się razem albo robić coś innego co ktoś będzie chciał.

– Sądzę, że przygotowanie obiadu zajmie mi godzinę. Kto dziś chce zrobić naleśniki ze mną? Nauczę cię podrzucać je na patelni. Gdy skończę robić obiad, to będę miała czas na wspólną zabawę. Ktoś będzie chciał mnie do niej zaprosić? Co będziemy robili?

– Po II śniadaniu i wygłupach z tatą zapraszam do malowania, rysowania i wycinania. Codziennie zrobimy galerię sztuki a reprodukcje (zdjęcia) wyślemy do dziadków. Kto ma jakiś inny pomysł?

– Po obiedzie pomożesz sprzątnąć mi ze stołu? I będzie II bajka, tak? W tym czasie ja sobie odpocznę, a tata wróci do pracy przy komputerze.

– Wyjdę rano i wieczorem z psem.

– Ja wyjdę przed obiadem i po podwieczorku.

Kto będzie dbał o nalewanie wody do psiej miski, a kto będzie dawał psu karmę na obiad?

– Po podwieczorku tata już nie będzie pracował przy komputerze. Damy mu odpocząć 30 minut, a potem…, co chcielibyście robić razem?… (zabawę, reperację, sprzątanie, pranie, wygłupy, ćwiczenia, pogramy w planszówkę, ułożymy klocki itp.)

– Chciałbym, żebyśmy wspólnie czytali książkę. Myślę, że 18 to dobra godzina.  Kto będzie czytał? A co będziemy czytać? Mam taką książkę, którą czytałem jak byłem mały „Muminki”. Chciałbym sobie przypomnieć ich przygody. Spróbujemy dziś i zobaczymy, czy wszystkich zainteresuje. Potem możemy zrobić teatrzyk z pudełka z postaciami z Muminków i zrobić wspólne przedstawienie. Ja chętnie będę widzem.

– Co zrobić na kolację? Kto wymyśli menu z produktów z lodówki? A dziś kanapki zróbmy w kształcie trójkątów, ok.?

– Po kolacji, przed spaniem mamy swoje zwyczaje: sprzątamy zabawki, wariujemy na bosaka, przytulamy się i turlamy po łóżku, wybieramy zabawki do kąpieli, myjemy dzieciaki. W poniedziałek, środę i piątek tata opowiada wam bajkę na dobranoc, a ja daję przytulki. We wtorek, czwartek i niedzielę ja śpiewam wam kołysanki, a tata daje przytulki. W sobotę do snu przytulamy, opowiadamy i śpiewamy wszyscy razem.

To oczywiście przykładowa sytuacja. Pokazuje, jak można rozmawiać z dziećmi i włączać je do planowania dnia. Podkreśliłam fragmenty tekstu (pytania, propozycje), które pomogą dziecku przedstawić swoje zdanie, potrzeby, pomysły. Na przykładzie oglądania bajki pokazałam też jak dać dziecku ograniczony wybór (dziecko decyduje kiedy chce oglądać 30 minutową bajkę. Nie decyduje o czasie trwania bajki – to należy do rodzica.)

4. Jak bawić się z dzieckiem – pomysły na każdy dzień.

Każdego dnia na stronie będą pojawiać się pomysły na różne zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Mam nadzieję, że będą one inspiracją dla Was i Waszych dzieci by sensownie i mądrze spędzić razem czas.

W zabawach posłużymy się przede wszystkim zasobami, które są pod ręką w większości domów. Warto już teraz zacząć gromadzić materiały odpadowe czyli: opakowania plastikowe (np.: pudełka po jogurtach, butelki po sokach, płynach, folię bąbelkową), opakowania papierowe (pudełka, pudełeczka i pudła, papiery z opakowań, rolki po papierze toaletowym i ręcznikach) – przydadzą się pod koniec tygodnia.

Zdradzę już teraz, że podpowiem, jak bawić się między innymi w:

*małego architekta

* przedsiębiorczego przedszkolaka

*stolarza

*przedszkolnego informatyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *