6 sposobów na znalezienie dobrego przedszkola

O co pytać dyrekcję przedszkola? Jak dobrze wybrać przedszkole? Jakich pułapek unikać podczas wyboru przedszkola? Rekrutacja do przedszkoli 2020

Już w marcu rodzice będą podejmować decyzje, do którego przedszkola zapisać swoje dziecko. Skąd wziąć wiarygodne informacje o przedszkolu? Pracując od lat w przedszkolu, sama niedawno pomagałam wybrać przedszkole dla mojej wnuczki oraz innych zaprzyjaźnionych rodziców. Na tej podstawie przygotowałam dla Ciebie 6 sposobów na znalezienie dobrego przedszkola, oraz bonus – co powinno wzbudzić Twój niepokój podczas przeglądu placówki przedszkolnej.

1. Pytaj innych rodziców

Warto zapytaćrodziców dzieci, które aktualnie chodzą do interesującego nas przedszkola. Najlepiej nie sugerować odpowiedzi, dlatego pytajmy rodziców ogólnie i słuchajmy…

O co pytać rodziców:

* jak jest w tym przedszkolu?

* co im się podoba? Dlaczego?

* co im się nie podoba? Dlaczego?

2. Porozmawiaj z dyrekcją

Warto zapytać dyrektora przedszkola lub osobę wyznaczoną do udzielania informacji. Pytajmy o konkretne rzeczy, by dowiedzieć się według jakich standardów pracuje to przedszkole. Jeśli czegoś nie rozumiemy, prośmy o wyjaśnienie i podanie konkretnych przykładów z praktyki przedszkolnej.

O co pytać dyrektora lub wyznaczoną osobę?

1. Jakie są zasady podczas posiłków, korzystania z toalety, odpoczynku i spania? Jak to wygląda w praktyce?

Co powinno zaniepokoić:

– jeżeli dziecko musi zjadać wszystko, co dostaje na talerz i nie może decydować co i ile zje

– jeżeli dziecko ma ograniczony dostęp do toalety i na przykład ma zakaz wychodzenia do ubikacji w trakcie odpoczynku; jeżeli dzieci sikają „na komendę”

– jeżeli dziecko musi spać podczas odpoczynku (leżakowania) i nauczyciel nie proponuje w tym czasie cichych aktywności (np.: czytania dziecku po cichu książki, możliwości bawienia się  przytulanką)

2. Jakie są oficjalnie przyjęte zasady wychowawcze? Po co są i co regulują? (np.:  kary, nagrody). Jak są wprowadzane? Skąd dzieci się o nich dowiadują?

Co powinno zaniepokoić:

– jeżeli kary są głównym lub jedynym narzędziem wychowawczym (kary to na przykład: sadzanie w kącie, wyprowadzanie dziecka do innej grupy, „czarne serduszka” za złe zachowanie)

– jeżeli nagrody są rzeczowe (np.: cukierek, naklejka, „czerwone serduszko”), a pochwały ustne mają ogólny charakter (np.: jesteś grzeczny, ładnie narysowałeś)

– jeżeli dyrektor lub nauczyciel nie potrafi konkretnie powiedzieć jakie są przyjęte w przedszkolu zasady wychowawcze i jak są wprowadzane

3. Czego przedszkole oczekuje od rodziców w zakresie samodzielności dziecka (samodzielności w: jedzeniu, ubieraniu się, toalecie, komunikowania o swoich potrzebach). Co jeżeli dziecko tego nie umie?

Co powinno zaniepokoić:

– jeżeli przedszkole niczego nie oczekuje od rodziców w zakresie samodzielności dzieci (np.: nie zwraca się do rodziców z prośbą o poćwiczenie z dzieckiem samodzielności w ubieraniu, jedzeniu czy zgłaszaniu opiekunowi własnych potrzeb typu „chcę siku”, „pić” „boli”)

– jeżeli przedszkole zawyża, oczekiwania w zakresie samodzielności i nie dopuszcza indywidualnych różnić w tempie rozwoju (np.: dziecko trzyletnie powinno umieć samo się podcierać; jeść bez żadnej pomocy; zrozumiale mówić)

– jeżeli usłyszycie, że dziecko, które nie umie ….  nie może chodzić do przedszkola, bo na przykład sobie nie poradzi. To oznacza, że przedszkole nie jest nastawione na rozwijanie i wspieranie dziecka w rozwoju.

4. Czego przedszkole oczekuje od rodziców w zakresie współpracy (jak wygląda adaptacja dziecka w przedszkolu; co musi być a co może być finansowanie przez rodziców; jak wygląda w praktyce przepływ informacji przedszkole – rodzice; rodzice –przedszkole; na jakie sprawy rodzice mają wpływ i w jaki sposób jest to zorganizowane)

Co powinno zaniepokoić:

– jeżeli przedszkole nie ma żadnego pomysłu na pomoc dziecku w adaptacji lub propozycja jest pozorna (np.: jeden dzień otwarty, gdzie dziecko może przyjść z rodzicem do przedszkola)

– jeżeli rodzic nie może zostać z dzieckiem w przedszkolu w trakcie adaptacji

– jeżeli przepływ informacji jest bardzo sformalizowany (np.: informacje o dziecku przekazywane są wyłącznie na zebraniach, dniach otwartych)

– jeżeli przepływ informacji opiera się wyłącznie na nieformalnych spotkaniach (np.: ważne informacje o rozwoju dziecka przekazywane są wyłącznie „na bieżąco”, w trakcie codziennych spotkań rodzica i nauczyciela)

– jeżeli rodzice mają wpływ jedynie na wysokość wpłat na radę rodziców (formalny organ reprezentujący rodziców w przedszkolu, który dysponuje pieniędzmi z dobrowolnych wpłat rodziców). Oznacza to, że przedszkole nie ma różnych płaszczyzn współpracy z rodzicami

5. Jak przedszkole wspiera dziecko w rozwoju społecznym, emocjonalnym, fizycznym i poznawczym? Co robią nauczyciele, gdy zauważą jakieś trudności rozwojowe dziecka? A co, gdy zauważą zdolności dziecka?

Co powinno zaniepokoić:

– jeżeli przedszkole koncentruje się na wspieraniu tylko wybranych części rozwoju (np.: kładzie nacisk na rozwój poznawczy a nie ma pomysłu na wspieranie rozwoju fizycznego emocjonalnego czy społecznego)

– jeżeli nie ma jasnych zasad postępowania przedszkola w sytuacji zauważenia trudności rozwojowych dziecka

– jeżeli przedszkole wykorzystuje zdolności dziecka do promowania się na zewnątrz (np.: udział dziecka w przedszkolnych konkursach różnego rodzaju – udział w rywalizacji konkursowej nie wynika z potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym)

UWAGA, te same pytania możesz zadać rodzicom dzieci już chodzących do tego przedszkola. Wówczas poznasz obie perspektywy i będziesz mieć pełniejszy obraz.

3. Warto wejść na stronę WWW przedszkola

Przed wizytą w przedszkolu warto zobaczyć, co jest na stronie przedszkola. Niektóre przedszkola mają informacje skierowane do nowych rodziców. Może po przeczytaniu ich lub przejrzeniu strony przedszkola nasuną się jakieś pytania? Na przykład: czy zamieszczony jadłospis oferuje zdrowe jedzenie, czy są tam potrawy, które je moje dziecko; czy codzienny rytm dnia (ramowy rozkład dnia) jest ułożony sztywno ( od godziny do godziny) czy elastycznie (w godzinach … ) i ile czasu rezerwuje się na zajęcia zorganizowane (dydaktyczne) a ile na zabawę swobodną, wyjście na dwór i aktywności ruchowe (np.: zabawy ruchowe w sali grupowej i na sali gimnastycznej, gimnastykę, rytmikę).

Niestety, nie wszystkie państwowe przedszkola mają aktualne strony. Brak przeszkolonej kadry i umiejętności pracowników w tym zakresie niech z góry nie przekreśla Twojego wyboru.

4. Warto szukać opinii w mediach społecznościowych

Prawdziwą kopalnią wiedzy są media społecznościowe. Szukaj grup rodzicielskich lub dzielnicowych/osiedlowych, na których rodzice wymieniają się informacjami o placówkach będących w pobliżu. Opinie znajdziesz też na fanpage’ach przedszkoli. To jedno z niewielu miejsc, gdzie ludzie dzielą się swoimi doświadczeniami zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi, a Ty możesz dopytać rodzica przez internet o jego odczucia i praktyki stosowane w przedszkolu. Uwaga: nie kierujmy się jedynie opiniami z internetu. Warto mieć informacje z różnych stron.

5. Warto odwiedzić przedszkole samodzielnie

Samodzielne odwiedzenie przedszkola pozwoli na spokojną rozmowę z dyrektorem i uzyskanie wyczerpujących odpowiedzi na ważne dla rodzica pytania. Warto zwiedzić przedszkole podczas jego normalnej pracy i:

  • poobserwować jakie są relacje między pracownikami i dziećmi, między samymi dziećmi, między pracownikami.
  • podpatrzeć pracę nauczycieli w grupach
  • zobaczyć całe przedszkole: sale przedszkolne, toalety, szatnie, salę gimnastyczną, sale specjalistyczne (np.: logopedy, psychologa) i ogród przedszkolny.

Idealnie byłoby, gdyby drugi rodzic odwiedził przedszkole w innym terminie.

Prawdopodobnie zwróci uwagę na inne rzeczy ale może też zadać pytania, które nasunęły się po wizycie pierwszego rodzica. Będzie to opinia dwóch osób o miejscu, w którym dziecko spędzi następne trzy czy cztery lata. Niestety, nie każde przedszkole daje taką możliwość. Ale próbuj!

6. Warto odwiedzić przedszkole z dzieckiem

W trakcie wizyty rodzic może obserwować jak jego dziecko zachowuje się w nowym miejscu, jak reaguje na inne dzieci, na hałas, na nowych dorosłych, na przedszkolne przestrzenie. To może być wskazówką (choć nie musi), jak dziecko będzie wchodziło w proces adaptacji w przedszkolu.

Rodzic może też zobaczyć reakcje napotkanych pracowników przedszkola na dziecko. Czy jest zauważane, witane i w jaki sposób. Czy może wejść do innych dzieci, do grupy i na jakich zasadach. Jeśli spotkacie się z odmową, to czy uzasadnienie jest sensowne? (np.: trwają zajęcia dydaktyczne z dziećmi i wizyta małego gościa je zakłóca).

Zebrane informacje pomogą stworzyć w miarę pełny obraz przedszkola, do którego chcemy zapisać dziecko. Warto zastanowić się, czy to co usłyszeliśmy, zobaczyliśmy i przeżyliśmy do tej pory w tym przedszkolu nam się podoba, czy jest zgodne z większością naszych wyobrażeń o tym co dobre i wartościowe dla naszego dziecka. Czy dobrze się tam czuliśmy? Czy sądzimy, że będzie to dobre miejsce do życia dla naszego dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *