Historia jednej zabawy

W jaki sposób rodzic może wspierać rozwój umiejętności matematycznych i językowych dziecka?

Co kupić „za grosze”, by dziecko bawiło się kilka dni?

Swobodna zabawa dziecka jest jego podstawową i najbardziej naturalną aktywnością. Nie zawsze widzimy jak dużo dziecko wtedy się uczy. Nie zawsze doceniamy jej wartość. Tym razem chcę pokazać przebieg zabawy, która zaczęła się od  styropianowych jajek. Jajka kupiłam wcześniej z myślą o takiej chwili, gdy zwykłe zasoby domowe nie wystarczą i trzeba inspiracji. Ta chwila nadeszła, a co z niej wynikło… proszę zobaczyć.

Dzień pierwszy

Jajka zamieszkały w takich kryształowych domach. Każdy kolor w innym. Niektórych jest dużo, niektórych mało. W niektórych kielichach nikt nie zamieszkał, bo zabrakło kolorów…
Jajka zmieniły swoje domy, żeby w każdym było tyle samo. Ale jest za dużo o 2 jajka, to je odłożymy i one nie będą się bawić… Żeby przyjść do kogoś w odwiedziny, to trzeba zadzwonić w dom (kieliszek) trzy razy i dopiero otwierają…

Okazało się, że te kielichy zamykały jajka w domach, a one nie chciały tam siedzieć. To przyleciała Skye i je uratowała. Włożyła je do pudełka, ale im było zimno, bo jajka trzeba wysiedzieć. Kogut i kurka się nimi zaopiekowali i je wysiadywali. Ale było ich za dużo, to je przykryli kołderkami i pilnowali, żeby kielichy ich nie zabrały…

Dziecko w zabawie uczy się:

  • segregowania wg wybranej przez siebie cechy np.: koloru
  • opowiadania i rozwijania fabuły
  • dodawania o jeden więcej
  • rozumienia i stosowania pojęcia tyle samo
  • posługiwania się delikatnymi przedmiotami

Więcej o znaczeniu zabaw w rozwoju dziecka przeczytasz w artykule zabawy tematyczne http://korsakmagdalena.pl/zabawy-tematyczne/

Dzień drugi

Od rana pojawił się i zaczął rozwijać nowy wątek, logicznie związany z wczorajszymi zabawami.

Robimy kurczaki

Planowanie działania razem z dorosłym: z czego można zrobić kurczaki? Szukanie materiałów, narzędzi do pracy.

W trakcie działania fabuła wzbogaca się o nieoczekiwane wątki.

Gdy zwierzęta były już gotowe zaczęła się zabawa – budowanie relacji między bohaterami. Po jakimś czasie zabawa przeniosła się w inne miejsce, a po południu zaczęła wygasać, choć co jakiś czas wpadały nowe pomysły i przygody kurczaków, gąsienicy, kury i koguta, kryształowych kielichów i … filmowej Skye.

„I gąsienica zobaczyła te kurczaki. Tam były 2 dziewczynki i 2 chłopców i jeden maluszek. I one powiedziały jej, że się przed chwilą wykluły. Trzeba iść do kury i kogucika, żeby zobaczyli jakie mają dzieci…”

Coś trzeba zrobić z jajkami, które już nie są w zabawie potrzebne. W „wolnej chwili” powstają z nich jajeczne szaszłyki.

Dziecko w zabawie uczy się:

  • logicznego myślenia
  • wizualizacji i planowania własnych działań
  • manipulowania małymi elementami – precyzji ruchów
  • rysowania, klejenia, wycinania itp.
  • liczenia (jeden, dwa… pierwszy, drugi…)
  • używania różnych narzędzi (ołówek, nożyczki, pędzel) również w nietypowy sposób (pędzel do kleju, ołówek do nawijania drucika)
  • wytrwałości i cierpliwości
  • zaradności
  • ostrożności (np.: przy działaniach z patyczkami szaszłykowymi)
  • odpowiedzialności

Rola dorosłego

Warto podczas zabawy towarzyszyć dziecku i być „o krok za nim”. To w praktyce oznacza, że dorosły:

  • obdarza uwagą dziecko i jego działania
  • pomaga dziecku w jego działaniach – najlepiej, gdy dzieje się to na prośbę dziecka (wtedy nie wyręczamy i nie ograniczamy dziecka swoją troską)
  • jeśli to potrzebne udostępnia dziecku zasoby należące do dorosłego (np.: kryształowe kieliszki, patyki szaszłykowe)
  • ustala zasady korzystania z tych zasobów – obdarza dziecko zaufaniem
  • pokazuje dziecku, jak prawidłowo i bezpiecznie posługiwać się narzędziami
  • czasami inspiruje dziecko do zabawy (podrzucając pomysł, nowy materiał lub narzędzia)

Jak dobrze spędzić czas z dzieckiem w domu?

http://korsakmagdalena.pl/2-tygodnie-w-domu-z-dzieckiem-jak-zorganizowac-ten-czas/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *