Mały architekt – pomysł na zabawę z dzieckiem w domu

W trakcie rozmowy z panią architekt doszłyśmy do wniosku, że podstawową kompetencją jest wyobrażanie sobie rzeczy i miejsc i ich przekształcanie.

Konkretne umiejętności to:

–  patrzenie na rzeczy z różnej perspektywy

– wyobrażanie sobie rzeczy z różnej perspektywy

– zmienianie rzeczy za pomocą koloru, faktury, materiału, oświetlenia.

Zaproponowane poniżej zabawy rozwijają taką wyobraźnię. Warto mieć je w swoich rodzicielskich zasobach, zwłaszcza, że dużą część można robić „przy okazji”. Pamiętajmy, żeby takie ćwiczenia wyobraźni robić codziennie lub co jakiś czas a niekoniecznie jednego dnia.

Zabawy w patrzenie na rzeczy z różnej perspektywy. Zbieramy doświadczenia i mówimy o nich.

  1. Patrzymy na przedmioty i je rysujemy, malujemy.
  2. Stajemy z dzieckiem przed dużym lustrem. Mierzymy odbicie dziecka w lustrze np.: sznurkiem lub miarką. Oddalamy się z dzieckiem o kilka kroków od lustra. Ponownie mierzymy odbicie dziecka w lustrze. Powtarzamy to kilkukrotnie. Porównujemy miarki. Zastanawiamy się jak to możliwe.
  3. Wyglądamy przez okno (co najmniej pierwsze piętro) i patrzymy na ludzi, rzeczy, rośliny. Co widzimy?
  4. Wchodzimy na krzesło i przyglądamy się z góry jakiejś rzeczy (np.: szklance, przytulance). Co widzimy? Rysujemy to, co widzimy.
  5. Wchodzimy pod krzesło (stół). Co widzisz? Patrzymy na krzesło z boku, z innego boku, z rogu. Wchodzimy na krzesło i patrzymy z góry. Co widzisz? Rysujemy krzesło z wybranej perspektywy.

Wyobrażanie sobie rzeczy z różnej perspektywy. Uruchamiamy wyobraźnię.

  1. Co widzisz ty, co widzę ja, co widzi tata, co widzi babcia?

Można zacząć od ustawienia, jak na zdjęciu. Po kilku ćwiczeniach dziecko „załapuje” o co chodzi, czyli na czym polega zagadka. Można oczywiście zamiast kostki stawiać inne przedmioty (przytulanki, figurki, mebelki dla lalek, pudełka, owoce, warzywa itp.). Potem ćwiczenia tego typu można robić wszędzie, gdzie tylko jesteśmy. I warto sprawdzać jak nasze i dziecka wyobrażenia mają się do rzeczywistości.

  • Wyobraź sobie, że jesteś mrówką, która idzie przez łąkę. Napotyka: kamień, trawę, liść dębu, patyk, szyszkę, igłę, psa. Co widzi mrówka?
  • Wyobraź sobie, że jesteś żyrafą, która napotyka: krzak malin, kamyczek, głaz, drzewo, żółwia. Co widzi żyrafa?

Zmienianie rzeczy za pomocą koloru, faktury, oświetlenia. Przyglądamy się i opowiadamy o wrażeniach.

1. Malujemy kartki różnymi kolorami. Robimy różne zestawy.

2. Malujemy kartki,

– ciemne kwadraty na jasnym tle

– jasne kwadraty na ciemnym tle

3. Naklejamy na pudełka różne faktury (np.: pogniecioną kartkę papieru, futerko, plastikową okładkę).

4. Oświetlamy punktowo (mocnym światłem) przedmiot z różnych stron (np.: klocek, kubek, zabawkę). Szukamy i obserwujemy cień.

Szczególne podziękowania za interesującą rozmowę dla architekt, Magdy Wilman, https://www.facebook.com/Forma-arch-Magdalena-Wilman-112888330120796/?modal=admin_todo_tour

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *