Pomysły na każdy dzień

Twórcze działania z dziećmi

Dzisiaj będę namawiała do twórczych zabaw z dziećmi. Można w nich wykorzystać wszystko, co mamy w domu.

Każdy dom ma takie zasoby i tylko od nas i naszych dzieci zależy jak z nich skorzystamy. W tych zabawach dzieci będą rozwijały twórcze myślenie a my będziemy mogli obserwować ich niczym nieograniczoną wyobraźnię.

Zasoby domowe to rzeczy i miejsca, które:

  • służą do czegoś konkretnego ale można je wykorzystać w inny sposób
  • z różnych względów są mało dostępne dla dzieci
  • są miejscami, które można czasowo zmienić.

Podczas przeglądu w swoim domu znalazłam:

Pudełko z wiosennymi chustkami i apaszkami.

Można z nich zrobić kukukiełki do zabawy w teatr lub kukiełkę – trenera, która pokaże jakie ćwiczenie zrobić razem z rodzicem. Chustki, apaszki, szmatki i inne materiały mogą być bardzo dobrym sposobem na przebranie się.

Pudełko krawieckie a w nim różne skarby.

Na szczególna uwagę zasługuje centymetr krawiecki. Jest on gotowym polem do gry – ściganki, do której warto ułożyć z dzieckiem zasady. Jeżeli dodamy spinacze bieliźniane i kostkę do rzucania to mamy wszystko co potrzeba żeby wspólnie zagrać. Przy okazji dziecko oswaja się z cyframi, liczy, szacuje, kształtuje pojęcie liczby naturalnej.

Kryształowe kieliszki (z zasobów prabaci)

Można na nich grać melodie i zmieniać ich dźwięk nalewając lub ujmując wodę.

Patyczki szaszłykowe

Można z nich budować różne konstrukcje; układać wzory, dziurawić tekturę zaostrzoną częścią, ozdobić je masą solną – wysuszyć i przygotować na świąteczny stół wielkanocny.

Pudełko z biżuterią i lustro

Jeżeli ktoś nie chce przymierzać biżuterii i się „stroić” przed lustrem to może z napełnić nią skrzynie pirackich skarbów.

Letni basen dmuchany

Jeśli napełni się go wszystkimi przytulankami, które zazwyczaj są w domu, to można w nim pływać jak w basenie z piłeczkami.

Wazony z górnej półki

Ozdobne wazony, które stoją na wysokiej półce i zdejmujemy je kilka razy w roku do wytarcia kurzu. Kolekcja takich wazonów (kubków, figurek, garnków, sztućców itp.) to bardzo dużo rożnych kształtów zgromadzonych przed dzieckiem. W pierwszym momencie będzie je eksplorowało – poznawało. Potem zechce zapewne wykorzystać je do swojej zabawy. Ponieważ są to przedmioty dla dziecka bardzo ciekawe, więc będzie mu na nich zależało. Dorosły może dziecku towarzyszyć, jeśli obawia się, że mogą ulec zniszczeniu lub wprowadzić zasady, które muszą być respektowane.

Różne miejsca. Na przykład:

  • sofa lub łóżko to miejsce, które może zamienić się w statek, rakietę czy latający dywan, na którym można polecieć, gdzie tylko wyobraźnia nas zaniesie
  • przedpokój to miejsce, w którym można na podłodze wykleić taśmą malarską tor wyścigowy, „chłopka” do skakania
  • kuchnia to miejsce, które można zamienić w laboratorium eksperymentalne. Warto przed tym zabezpieczyć podłogę folią malarską
  • pokój dziecięcy to miejsce, które można przemeblować według pomysłu dziecka. Gdy pożyczymy jakiś mebel lub element wystroju z innego miejsca, to pokój będzie jak nowy!

Inne wpisy z pomysłami:

Mały architekt >
Jak zorganizować pracę w domu przy dzieciach? >

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *