Zabawy tematyczne

Dlaczego są ważne w rozwoju dziecka?

Jak bawiąc się z dzieckiem uczyć?

Jak „pokojowo” zakończyć zabawę?

Dlaczego zabawy tematyczne są ważne w rozwoju dziecka?

Zabawy „w udawanie” różnych sytuacji społecznych i odtwarzanie ról pozwalają dzieciom na:

  • wypróbowywanie swoich sił w różnych rolach społecznych
  • dostrzeganie i rozumienie mechanizmów społecznych
  • patrzenie z perspektywy innych ludzi
  • mierzenie się z „dorosłymi” problemami w bezpiecznej sytuacji zabawy
  • ćwiczenie rozwiązywania problemów
  • planowanie działań
  • zmienianie przestrzeni
  • twórcze myślenie (zmienianie przeznaczenia przedmiotów)
  • przeżywanie i oswajanie emocji związanych z prawdziwymi zdarzeniami
  • doskonalenie umiejętności praktycznych
  • przechodzenie od myślenia konkretnego do myślenia abstrakcyjnego (wyobrażeniowego)

Zabawa w sklep – przykład zabawy tematycznej

Ostatnio część z nas zrobiła duże zakupy spożywcze i mamy w domu zapasy. Można wypożyczyć je dziecku do zabawy w sklep. Większość dzieci ma całkiem spore doświadczenia w kupowaniu. Ponieważ są dobrymi obserwatorami potrafią z powodzeniem odegrać również rolę sprzedawcy.

  1. Przygotowanie sklepu.

Zdarza się dosyć często, że samo przygotowanie zabawy sprawia dziecku najwięcej przyjemności i trwa najdłużej.

W tej części zabawy dziecko gromadzi potrzebne przedmioty, rekwizyty, narzędzia. Organizuje miejsce zabawy. Warto pozwolić mu na wykorzystanie różnych przedmiotów. I tak bardzo dobrą ladą sklepową może zostać deska do prasowania, a guziki – bilonem. Gdy dziecko ma już fazę przygotowań za sobą warto zapytać go o szczegóły zabawy.

Na przykład:

  • Widzę, że masz już towary. Będziesz sprzedawał? A co jest potrzebne do kupowania? Pieniądze? Co nimi będzie? Gdzie je schowasz?

2. Zabawa w sklep.

W tej części zabawy niezbędni są inni ludzie. Jeżeli nie ma innych dzieci to do zabawy włącza się dorosły.

Pytamy dziecko Kim mam być. Co mam robić? Gdy, już wiemy jaką mamy rolę, to odgrywamy ją ‘na poważnie”. Zazwyczaj po jakimś czasie dziecko zdecyduje o zamianie ról.

Dorosły może tak zagrać swoją rolę, żeby sprowokować różne „problemowe” sytuacje do rozwiązania przez dziecko.

Na przykład:

  • Poproszę o 2 kilo mąki – dziecko orientuje się, że trzeba sprzedać 2 torebki maki
  • Nie mam gotówki. Można płacić kartą? – dziecko „na szybko” wymyśla z czego zrobić port do karty
  • Kiedy sklep jest otwarty. Od której godziny?- dziecko posłuży się jakimś pojęciem związanym z czasem (np.: od rana, od ósmej, przed śniadaniem).

Jak „pokojowo” zakończyć zabawę?

 Zakończenie zabawy to czasem trudny moment, bo dziecko chce by zgromadzone rzeczy zostały „do jutra”. Warto zastanowić się nad taka opcją, zwłaszcza jeżeli widzimy, że zabawa ma duży potencjał rozwojowy i dziecko się nią nie nasyciło. W takiej sytuacji wspólnie robimy porządek powołując się na działania w prawdziwym sklepie. Ustawiamy „kupione” wcześniej towary. Przeliczamy i chowamy pieniądze. Zamykamy sklep „na noc”.

Jeżeli kończymy zabawę i trzeba odnieść pożyczone produkty na miejsce, to zaproponujmy dziecku wspólną zabawę w „dowożenie” (dostawcy towarów). Bardzo dobrze nadają się do tego duże torby sklepowe. Gdy już będzie sprzątnięte, to w takiej torbie możemy przewieźć nasze dziecko – porządkowanie będzie kojarzyło się z przyjemnością i będzie to najlepsze zakończenie zabawy.

Twórcze działania z dziećmi http://korsakmagdalena.pl/pomysly-na-kazdy-dzien/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *